Kirjoitan tätä aikana, joka on poikkeuksellinen. Pandemia on tuonut myös suomalaisten arkielämään aivan uudenlaisia haasteita ja epävarmuutta tulevaisuudesta. On todella valitettavaa, että maassamme joudutaan edelleen korkeita tartuntalukuja ja terveydenhuollon resursseja kuluu koronanpotiladen hoitoon jonojen kasvaessa muilla avun tarvitsijoilla. Onneksi kuitenkin tämänpäiväisten tietojen mukaan vain 11 % suomalaisista harkitsee vakavasti, että jättäisi rokotuksen ottamatta. Tässä on siis mahdollisuudet sille, että paremmat ajat ovat tulossa.
Kun tartuntatilanne on lopulta saatu hallintaan, huomio
keskittyy jälleen kuntien päätöksenteossakin jokapäiväisiin asioihin. Oman
kotikunnan talous on pidettävä tasapainossa. Tähän on kyettävä nostamatta
kuntalaisten verorasitusta enää yhtään. Espoolaisia huolestuttavat
ruuhkamaksujen kaltaiset ”piiloverot”, joita suunnitellaan nostamaan jälleen
kerran liikkumisen kustannuksia. Pysäköinti on tehty maksulliseksi suuressa osassa Espoota. Tämä tapahtuu tilanteessa, jossa tieliikenteen
kustannuksista jo nyt yli puolet on erilaisia veroja. Kuulostaako hyvältä? Myös
kiinteistöveron korottamista nostetaan esille koko ajan, vaikka jo nyt
asumisesta joudutaan maksamaan todella paljon. Kiinteistövero nostaa asumisen
kustannuksia myös välillisesti esimerkiksi asumistukimenojen kasvuna.
Kuulostaako hyvältä? Espoon kunnallisveroprosentti on onneksi pystytty pitämään
maltillisena. Tämä on tärkeää siksi, että kotikaupunkimme houkuttelevuutta
asuinkuntana ja yritysten kotipaikkana tulee lisätä – nythän suunta vaikuttaa
huolestuttavalta.
Lapsille ja nuorille on tarjottava hyvät eväät
tulevaisuuteen. Koulu kasvattaa sivistyneitä kansalaisia. Sivistys lähtee varhaiskasvatuksesta ja
kouluista. Hyvä koulu lähtee siitä, että niin oppilaiden kuin opettajienkin
työolot ovat kunnossa. Espoolaisten opettajien on voitava kokea, että kaupunki
on hyvä työnantaja. Se tarkoittaa terveellisiä koulurakennuksia ja sellaisia
opetusvälineitä, joita uudet opetussuunnitelmat edellyttävät - sekä koulutusta
niiden käyttöön. Unohtamatta sopivan kokoisia opetusryhmiä ja koulujen
turvallisuutta. Näissä asioissa ratkaisevia eivät ole valtavat lisämenot
tai kauniit otsikot. Myöskään pakko ei ole hyvä motivaattori. Nykyisen
hallituksen tekemä oppivelvollisuuden pidennys ja maksuton toinen aste ovat
juuri tällaisia ”kauniita otsikoita”. Kyseessä ovat arviolta 129 miljoonan
euron lisäkustannukset vuodessa. Eli yli miljardi euroa vuosikymmenen loppuun
mennessä. Näistä rahoista suuri osa tulee menemään hukkaan. Opetusministerimme
on useaan kertaan luvannut, että kulut korvataan kunnille täysimääräisesti.
Mistäköhän johtuu, että tehtyjen kyselyjen mukaan yli 90% Suomen rehtoreista ei
usko tähän lupaukseen? En usko siihen itsekään. Vaikka tämä toteutuisikin
lyhyellä tähtäimellä, pidemmässä tarkastelussa kyseessä on perusopetukseen
kohdistuva kustannusten leikkaaminen, koska jostakin rahat on otettava. Eli
juuri se asia, josta edellinen hallitus pidättäytyi. Siksi Kokoomus on
esittänyt, että tukea pitää kohdentaa sinne, missä sitä oikeasti tarvitaan:
syrjäytymisen ehkäisemiseen jo peruskoulussa ja niiden toisen asteen
opiskelijoiden tukemiseen, jotka oikeasti sitä tarvitsevat.
Parempia aikoja siis saadaan odotella monella rintamalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti